środa, 4 kwietnia 2012

Kopernik odrzucony

W ubiegły piątek wyjaśniło się w sprawie wniosku Mariusza Janika o zbadanie, czy nie doszło do zniszczenia pomnika Mikołaja Kopernika poprzez jego ratuszową renowację. Chojnicka prokuratura po dwóch miesiącach zastanawiania się i badania sprawy doszła do wniosku, że czyn, który miał miejsce w Parku 1000-lecia, nie miał znamion czynu zabronionego. Jak już pisałem na portalu chojnice24.pl, MJ złożył w tej sprawie zażalenie. Podejrzewam, że tak prędko ta historia nie zostanie wyjaśniona i zakończona. Z chęcią poznam uzasadnienie prokuratury do swej decyzji. W jaki sposób zaliczyła do renowacji "remont z wymianą elementów, które skruszały" (tak zdefiniował na cotygodniowej konferencji burmistrz zakres robót, którymi jest objęty Kopernik), nie mam bladego pojęcia. Może dowiem się kto, jeśli w ogóle został powołany, był biegłym z zakresu prawa budowlanego. Gdy w tamten piątek udałem się na sesję fotograficzną do Parku, to zastałem wykopy z wylanymi fundamentami, jakieś pręty zbrojeniowe. Typowy widoczek z początku BUDOWY. Ale wg Pana Burmistrza, tak przebiega renowacja. Mogłem także usłyszeć od niego, że sprawa pomnika jest "tematem chybionym, o którym rozpisywał się tylko portal chojnice24. Ale taki widocznie był wybór dziennikarza". Wyczułem przyganę w głosie burmistrza. Czuję się wywołany do tablicy, więc wyjaśniam powody kontynuowania "chybionego tematu". Nie mogę inaczej, gdyż musiałbym wyrzucić na makulaturę świadectwo maturalne z technikum budowlanego, dopuścić do przewrócenia się w grobie mojego nauczyciela budownictwa ogólnego i drwin ze mnie jednego z moich pracodawców, który egzaminował mnie z Prawa Budowalnego, i nie tylko...

2 komentarze:

  1. Jak podaje „Słownik Wyrazów Obcych” PWN- renowacja /łac. renovatio/- odnowienie, odświeżenie czego, restauracja, natomiast za tym samym słownikiem, remont /fr. remonte/ - przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, naprawa czego…
    Jeżeli wolimy definicje z wikipedii to: Renowacja – odświeżenie, odnowienie, a Remont - odtworzeniu stanu pierwotnego….(art. 3 pkt 8 prawa budowlanego, Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, t.j. z późn. zm.).
    Najlepiej jednak pamiętać o pomnikach na bieżąco, pielęgnować je, konserwować…należą tak jak i „drzewa pomniki” do dziedzictwa narodowego, starzeją się to prawda, ale nie muszą ginąć….(inaczej myśli pan wójt Piotr Stanke odnośnie drzew) dbajmy o nie są cenne dla naszej kultury.

    OdpowiedzUsuń
  2. słowa pana wójta, zakłóciły całkowicie mój komentarz, otóż w mojej ocenie, mając na uwadze powyższe definicje, to jest po prostu budowa pomnika, zwyczajnie.....
    serdecznie pozdrawiam chojniczan

    OdpowiedzUsuń