wtorek, 15 lutego 2011

Rocznica wyzwolenia za nami

Czas na podsumowanie tego, co działo się wczoraj, czyli 14 lutego. Dzionek był bogaty w wydarzenia. Najpierw sesja Rady Miejskiej. Piękny pokaz musztry dał radnym na nim przewodniczący Mirek Janowski. Nie chciał ulec nawet namowom burmistrza, aby udzielił głosu chętnym gościom. Twierdził, że należy przed sesją zapisać się u niego w tej sprawie. Czekam na podanie nr paragrafu w Statucie Miasta, gdzie jest taki zapis. Ja go nie znalazłem. Co działo się na sesji, zrelacjonowalem na chojnice.com - petycja SAH w/s cmentarza żołnierzy radzieckich, o moście zwodzonym w Małych Sworach i sprawy pozostałe. Są przy nich także relacje video. Przed południem ogłoszono przerwę w obradach, aby umożliwić przedstawicielom władz miasta i radnym złożenie kwiatów na cmentarzu radzieckim. Idąc na parking do auta, kupiłem polewę czekoladową. Była potrzebna do ... elementu obchodów, o czym później. Zaparkowałem przy targowisku na Młodzieżowej. Tam kupiłem 3 tulipany, po czym udałem się na cmentarz. Ledwo zdążyłem na moment składania kwiatów. Przed bramą stali działacze Arcan Historii z transparentem - "14 luty 1945 - początek sowieckiej okupacji Chojnic". Trzymali go działacze SAH. Jeden tulipan położyłem przy pomniku, pozostałe na dwóch grobach. Jeden z nich powstał w 2002, są w nim zwłoki żołnierzy odnalezione podczas prac wykopaliskowych na Rynku. Z rozmów toczonych na cmentarzu wynika, że jest aprobata władz na ustawienie tablic z informacjami nt. walk o Chojnice w lutym 1945. Fotka z cmentarza pochodzi z portalu chojnice.com. Tam też jest relacja z wydarzeń na cmentarzu.
     Ostatnim akcentem "wyzwoleńczym" w tym dniu było spotkanie modlitewne. Wpadłem na pomysł, aby Grażyna upiekła placek. I właśnie do niego potrzebna była polewa czekoladowa. A placek był zjedzony przy kawie u ks. proboszcza Jacka Dawidowskiego. Skosztowali go nasi goście z Gdańska - prawosławny ksiądz Dariusz Jóźwik z dyrygentem chóru Anatolem Waliczenko, wiceprzewodniczący Gminy Żydowskiej w Gdańsku Michał Rucki. Byli oczywiście Marcin Wałdoch i Michał Januszewski z SAH, Zbigniew Reszkowski, organista i jeden z wikariuszy. Dotarł także burmistrz Arseniusz Finster oraz jego zastępca Jan Zieliński. W miłej atmosferze zostały ustalone ostatnie detale uroczystości w Bazylice. W świątyni dostrzegłem m.in. posła Leszka Redzimskiego, radnych powiatowych Edmunda Hapkę i Mieczysława Blocha, byłego radnego miejskiego Kazimierza Jaruszewskiego. Wszystko wyszło zgodnie z założeniami. Relację umieściłem na chojnice.com. Są zdjęcia i 33-minutowy film. Na koniec burmistrz Arseniusz Finster wręczył naszym gościom upominki promujące nasze miasto. Podziękował przy okazji wszystkim za udział i pracę w zorganizowaniu spotkania. Wymienił także i niżej podpisanego. Z mojej strony równie serdeczne podziękowania dla wszystkich, którzy przybyli do kościoła, pomagali w jego zorganizowaniu i pięknej oprawie (m.in. organista).Jest już na youtube relacja video w dwóch częściach.
 
  

1 komentarz:

  1. Panie Jerzy, dziękuję za współpracę w zakresie organizacji tej uroczystości. Mam nadzieję,że to przedsięwzięcie na dobre zapisze się w tradycji naszego miasta. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń