piątek, 16 kwietnia 2010

Piotr Stanke w Katyniu 2010

Dziś przeprowadziłem w ramach swej pracy na chojnice.com wywiad z posłem Piotrem Stanke. Jest chojniczaninem i członkiem klubu parlamentarnego PiS. Wybrał się z żoną na uroczystości do Katynia, które miały odbyć się z udziałem prezydenta RP i nie tylko. Na szczęście pojechał specjalnym pociągiem. Odniosłem wrażenie, że postarzał się o jakieś 10 lat od naszego poprzedniego kontaktu, który był miesiąc temu. Dostałem od niego na pendriva kilkanaście zdjęć, które wykonał wtedy w Katyniu, w Warszawie na lotnisku, przed Sejmem i Pałacem Prezydenckim. Przejmujące zdjęcia. Nigdy nie byłem w Katyniu. Jakoś nie mogłem przemóc się, aby obejrzeć film Andrzeja Wajdy o tej tragedii. Wolę poprzestać na wiedzy książkowej i gazetowej. Oczywiście mam na myśli wydawnictwa po 1989. Wywiad do obejrzenia tutaj., a zdjęcia o których wspominam tutaj. Powyżej jedno z tych zdjęć z tamtej galerii. Przedstawia plan memoriału w Katyniu.
   Niedawno na Facebooku zapisałem się do grupy o nazwie Polsko - Rosyjskie Pojednanie. Tak napisali jej założyciele o przyczynach jej powstania w dzień po katastrofie: "Grupę założyłem w obliczu tragedii smoleńskiej i reakcji Rosjan na nią. Prezydent Miedwiediew ogłosił żałobę narodową, premier Putin stanął osobiście na czele komisji do wyjaśnienia okoliczności wypadku. Również zwykli Rosjanie wyrażają obecnie solidarność z narodem polskim. Mieszkańcy Smoleńska udekorowali bramę lotniska biało - czerwonymi kwiatami... 11 IV w najlepszym czasie antenowym rosyjska telewizja wyemituje "Katyń" Andrzeja Wajdy.Katastrofa prezydenckiego samolotu przyćmiła środowy gest Władimira Putina, który uklęknął przed krzyżem katyńskim. Ci, którzy odczuwają niedosyt z powodu braku słowa "przepraszam" mają krótką pamięć, gdyż za Katyń przeprosił nas podczas swojej prezydentury Borys Jelcyn. Od wczoraj ziemia smoleńska jest dla Polaków nie tylko miejscem kaźni polskich oficerów, ofiar zbrodni stalinowskiej. To także miejsce śmierci wielu czołowych polskich polityków, z prezydentem na czele. Śmierci, za którą tym razem nikogo nie możemy winić. Oby wczorajsza tragedia zbliżyła do siebie obydwa narody..." Zachęcam Czytelników do dołączenia do niej. Dziś rano wpisałem na jej tablicy, że warto byłoby przywrócić naukę języka rosyjskiego w szkołach. Zasugerowała mi to dyskusja na tablicy pomiędzy rodakami i Rosjanami prowadzona po...angielsku! 

2 komentarze:

  1. Witam Panie Jurku! Ale się Pan rozmarzył.... I pojednanie, i nauka rosyjskiego w szkołach. No, no... .

    OdpowiedzUsuń
  2. Bez przesady, o jakim pojednaniu mowa?!
    Z bydlem nikt sie nie jedna.

    OdpowiedzUsuń