środa, 10 listopada 2010

Debatowali o kulturze

Ostatnio zdarza mi się zajmować tematem szeroko rozumianej kultury. Zainteresowałem pomysłem założenia miejskiego muzeum radnych z komisji kultury w Radzie Miejskiej. Korzystając z okazji, że instynkt samozachowawczy był na urlopie, zająłem się „Dziejami Chojnic”, które zredagował jeden z honorowych obywateli mojego rodzinnego miasta. Niedawno wpadła mi w oko informacja, że Fundacja Inicjatyw Obywatelskich im. M.Fuhrmanna organizuje w miniony wtorek debatę na temat kultury z udziałem kandydatów na miejskich radnych. Jednym z nich był wnuk Kazimierza Ostrowskiego, zarazem reprezentant Platformy Obywatelskiej. Postanowiłem ją poobserwować. Nie planowałem jednak zabierać głosu na niej, nie chcąc psuć atmosfery. Na miejscu okazało się, że na debacie był obecny p.K.O. Było też na „widowni” wielu kandydatów z różnych komitetów. Dzięki temu, po przeprowadzce ze Szkoły Muzycznej miejsca debat, wszystkie miejsca w niewielkiej salce konferencyjnej były zajęte. 
        Prowadzący debatę Mariusz Brunka z FIO pytania dobrał bardzo łagodne. Większość z nich związana była z planowanym Centrum Kultury, którego budowa ma ruszyć w przyszłym roku. Kandydaci mieli pokazać swe pomysły na źródła finansowania tej budowy, co miałoby się znaleźć w CK po jej zakończeniu. Chyba najciekawsze pytanie dotyczyło podania propozycji osób działających w sferze kultury, których miasto powinno objąć mecenatem. Najwięcej chętnych miał obecny na sali Grzegorz Szlanga (z PO oraz z 2014). Blok pytań z sali otworzył … ojciec kandydata z PO – Robert Wajlonis. Notabene – bardzo ciekawe. Chciał dowiedzieć się, kiedy ostatni raz i z jakiej okazji uczestnicy debaty gościli w progach Chojnickiego Domu Kultury i biblioteki miejskiej. Jednym z pytających był kandydat na radnego, ale do Rady Powiatu, z „Programu 2014” – Grzegorz Szlanga. Jego z kolei nurtował problem zbyt małych środków na granty w kulturze, w porównaniu do tych z działki pt. sport. No cóż, panie Grzegorzu. Pana ojciec w Radzie Miejskiej zawsze podnosił rękę „za”, gdy chodziło o przyznanie kolejnych setek tysięcy złotych z budżetu miasta na stypendia dla piłkarzy „trawiastych” i „halowych”. W 2010 jest to 300 tysięcy złotych, w 2011 ma to być, jeśli Chojniczanka i Red Devils nie zmienią swych aktualnych klas rozgrywkowych, a burmistrz nie zmieni planów – jedyne 600 tysięcy złotych. Ale najważniejsze w kulturze już zdecydowane – będzie nowa siedziba ChDK-u. Pytań dotyczących najnowszego wydania „Dziejów Chojnic” nie doczekałem się. Jest za to na portalu chojnice.com (i nie tylko) kolejny głos w sprawie tego wydawnictwa, którego autorem jest Arcana Historii.
Na zdjęciu wykonanym podczas debaty (jej uczestnicy od lewej) - Mariusz Kiełb (PiS), Paweł Wajlonis (PO), Grzegorz Łącki (SLD), Maria Błoniarz - Górna (Program 2014) oraz Zdzisław Januszewski (PS).

1 komentarz: