piątek, 19 listopada 2010

W niedzielę wybory

    W najbliższą niedzielę wybory samorządowe. Będziemy wybierali swych przedstawicieli do rad gmin, powiatów i sejmików. Zdecydujemy, kto będzie wójtem czy burmistrzem. Pisałem już wcześniej, że są to moje pierwsze od 1994 roku wybory samorządowe z pozycji obserwatora. Podtrzymuję tezę, że bardzo dobrze czuję się z tym. Chciałbym przypomnieć najważniejsze dane sprzed 4 lat. Na zakończenie moje rady, kogo wybrać. Także moje typy, co do podziału miejsc w RM 2010-2014, ale bez nazwisk.
    Większość w RM miała koalicja "Program 2010" (9 radnych) + "Samorządni" (4 radnych) + PO (4 radnych). Trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że ówczesna ordynacja pozwalała na tzw. blokowanie list, które pozwoliły przyszłej koalicji na dodatkową premię. Chyba najlepiej wyszła na tym Platforma. Zdobyła 18,5% głosów i 4 mandaty. Wyborcze Forum Samorządowe miało 13,3% głosów i tylko 2 mandaty. O niecałą połowę mniej, bo 7,3% głosów zebrał SLD. I obszedł się smakiem. Tak po raz pierwszy od 1994 roku nie było w RM reprezentanta SLD. Mam zaszczyt nosić miano pierwszego, gdyż w kadencji nr 2 - 1994 do 1998 - byłem jedynym radnym SLD. Wtedy były wybory w okręgach jednomandatowych (JOW). Każde następne już w wielomandatowych. Byłem pomysłodawcą pytania w debacie na portalu chojnice.com o stosunek kandydatów do wprowadzenia na każdym szczeblu, bez względu na ilość mieszkańców, JOW. Obaj byli za, a aktualny burmistrz rozciągnął to i na Sejm. Ciekawe, czy nie zmieniłby zdania, gdyby okazało się, że w 2006 byłby taki system. W okręgu nr 3 (link do strony z wynikami z 2006), gdzie kandydował także na radnego, zdobył 1409 głosów. Pozostali kandydaci z listy "Program 2010" 639 głosów. Razem było to 42,4%. Dało to 4 z 7 mandatów - czyli 57% mandatów. Sprawdziłem, jaki byłby podział mandatów w tym okręgu, gdyby były JOW. Wówczas "2010" miałby 3 mandaty, PO 2 mandaty, WFS jeden, Samorządni jeden. Zyskałby na tym WFS i PO, straciłby Program i ChRS. A tak Sławek Rząska z WFS, mając trzeci wynik w tym okręgu, został na aucie. W "moim" okręgu na 700-lecia i Hallera, byłyby nie 3, a 2 mandaty dla Programu.
    Kogo wybrać do RM? Ja stawiam na tych, co robią dla miasta wiele nie od wczoraj. Potrafią pokazać publicznie, że mają inne zdanie, niż urzędnicy ratuszowi czy burmistrz. Robią coś konstruktywnego w samorządzie osiedlowym i nie boją się o tym napisać w swych ulotkach. Pisali do prasy lokalnej listy krytyczne, a zarazem podpowiadali własne rozwiązania. Niestety, ale najlepsi z nich wolą robić swoje poza radą. Niedawno o tym wspominałem. Gdybym mieszkał w okręgu obejmującym osiedle Budowlanych i Spółdzielcze, zagłosowałbym na Czesława Wodzikowskiego z "Programu 2014". Znam go jeszcze sprzed 1989, gdy odbywał służbę wojskową w Nieżychowicach. Wpadła mu w oko koleżanka z klasy pielęgniarskiej w Policealnym Studium Pielęgniarskim moich sióstr, no i osiadł w Chojnicach. Zawsze interesowała go lokalna polityka. Nie raz doprowadzał mnie do białej gorączki, krytykując moje niektóre głosowania, gdy zostałem po 1994 miejskim radnym. Ale i nie raz korzystałem z jego rad. Bardzo podobała mi się jego twórczość dziennikarska (pisał pod pseudonimem) w śp. Kurierze Chojnickim (1999-2000). Miał celne spostrzeżenia i teksty. Po zgonie tego bardzo bojowego tygodnika, udzielał się w samorządzie osiedlowym, które obejmuje os. Budowlanych. Ale mieszkam na osiedlu Bursztynowym, więc nie dam rady go poprzeć. Proszę moich Czytelników, którzy mieszkają w okręgu nr 3, aby odszukali listę nr 17 - "Program 2014" i pozycję nr 10, by postawić krzyżyk przy nazwisku Wodzikowski.
    Teraz pobawię się w odgadnięcie podziału mandatów w przyszłej Radzie Miejskiej. W poniedziałek okaże się, czy miałem rację. Okręg nr 1 (śródmieście, Osady Bytowskie, os. Słoneczne). SLD - (z bólem serca) - 0; PO - 1; PiS - 1, 2014 - 4; PS - 1. Okręg nr 2 (os. 700-lecia, os. Kaszubskie i Hallera). SLD - 1; PO - 1; PiS - 0; 2014 - 4; PS - 1. Okręg nr 3 (os. Budowlanych, okolice dworca, os. Prochowa i Kolejarzy). SLD - 0; PO - 1; PiS - 0; 2014 - 5; PS - 1. Najmniej pewny jestem okręgu nr 2 i mandatu dla SLD. Daję tylko 50% szans na to. Drugie 50%, że SLD 0, a "2014" 5.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz